Helt siden jeg ikke lenger var småbarnspappa har 17. mai vært noe jeg har forsøkt å unngå. I stedet har jeg prioritert natur og trim. Så også i år, da jeg tok post nummer to i Ti på topp.
Dagens post var litt tyngre å ta enn den første jeg tok, da det er en del stigning opp til Rullengvannet i Klungsetmarka her på Fauske. Løypa ligger i luftlinje knapt to kilometer fra der jeg bor, så jeg kan både løpe og sykle dit med letthet. Det er også i dette området jeg går på ski om vinteren. Du parkerer sykkelen eller bilen ved Arsenalet, som i min barndom var et depot for lagring av militært utstyr. Under krigen var det fangeleir og sykestue for tyskerne, og en gjeng entusiaster holder både bygg og kjøretøyene fra den tiden vedlike.
Rullengvannet er med i Ti på topp-konkurransen hvert eneste år. Det er nok fordi den er relativt lett, og den kan kombineres med flere andre topper i området. Et år kunne man gå en trekant med Rullengvannet, Storsteinfjellet og en hytte som ligger på vei ned igjen. I år er ikke de to sistnevnte med. Dette, i kombinasjon med at jeg fortsatt trener meg opp etter influensaen, gjorde at jeg bare gikk til Rullengvannet og tilbake til Arsenalet. Det hele tok meg litt under en time, og blir 5 kilometer.
Været var mildt og fint, men ikke sol. Likevel ble man litt svett, fikk opp pusten og beveget kroppen og man tok inn fin natur. Fine 17.mai-en!



