I en verden av autotune og endeløse re-lanseringer er det bra vi har Alice.
Sju tiår har Alice Cooper vært på turné, verden over. Som for flere andre rockestjerner var Detroit blant de første som omfavnet ham og løftet ham fram til suksess, og 2021s Detroit Stories var derfor et album som hyllet byen. Denne gangen, på hans tjueandre langspiller, er det bandet og det å være på turné som står i fokus. Det hele presentert med et skikkelig strålende albumomslag, i typisk Alice Cooper-stil (selv en Black Widow er inkludert).
– Når du har et så bra band, synes jeg det skal vises fram, erklærer Alice.
Så i 2022 ba han gitaristene Ryan Roxie, Tommy Henrikson og Nita Strauss, bassisten Chuck Garric og trommeslageren Glen Sobel om å ta meg seg låtideer til øvingene. Deretter ble dette spilt inn live i studio, under påsyn av Alice og hans mangeårige produsent, Bob Ezrin. Sammen satte de sammen albumet, som har et sammenhengende tema spekket med gitarer i flere lag, allsang-refreng og kraft-riff. Lydbildet bare framhever at dette er musikk som er laget for konsertscena.
Roxies I’m Alice setter tonen med en glød som minner om Elected. Alice nyter fortsatt å dra fram rollefiguren som ble til på debuten Pretties For You fra 1969. Den gjorde han til rockens ultimate monster. Det er som om han bare vil understreke sin udødelighet som galskapens mester og overraskelsens sultan, før han manøvrerer seg gjennom det det litt komplekse arrangementet.
Les hele anmeldelsen på Musikknyheter.no