Årets første Ti på topp

Personlig
Utsikt fra turstien på vei mot Høgkrytja på Leivset i Fauske kommune. Vi ser en fjord med trær i forgrunnen, og en liten halvøy. I bakgrunnen ser vi hvite fjell og skogkledte berg og fjell, badet i kveldssol.

Etter to og en halv ukes treningspause på grunn av influensa var det godt å komme i gang med årets sesong. Første mål: Høgkrytja! 

Jeg har skrevet om Ti på topp her inne før, men en liten oppsummering: Ti på Topp Fauske er et lokalt friluftstilbud og en turkampanje som arrangeres i Fauske kommune av Bedriftsidretten i Nordland. Målet er å få folk ut i naturen gjennom enkle, morsomme og motiverende turmål, selv om enkelte av dem kan være ganske tunge og ikke for utrente. Den jeg tok i går var blant de enkleste, men den er litt interessant da du passerer flere grotter underveis.

Du bruker en app for å se hvor løypa går, noe som er bra siden det på enkelte av turmålene kan være litt usikkert hvor stien går. Men stort sett er stiene tydelige og ofte er de merket også. Når du kommer til skiltet som viser punktet for innsjekking (eller om du er like i nærheten) kan du sjekke inn på appen at du har vært der.

Ti på Topp varer fra 1. mai til 30. september (etter det blir det for fort mørkt på ettermiddagen) og alle som tar minst 10 av de ca 15 toppene får premie. Selv har jeg valgt å donere premien min til et veldedig formål. I tillegg er det en fotokonkurranse. Dersom du tar et bilde og laster det opp til profilen for turmålet er du med i konkurransen. Bildene som blir valgt ut danderer koppen eller skålen du får som premie.

Høgkrytja var jeg på for første gang i fjor, og jeg hadde aldri noensinne før vært og gått tur i dette området. Jeg har kun spilt på fotballbanen. Det er 10 minutters kjøring fra Fauske sentrum og ligger på Leivset. Du kjører E6 sørover og tar av opp mot fotballbanen på Leivset. Denne er fortsatt skiltet til fra E6, til tross for at den ikke eksisterer lenger. Du parkerer der og går inn i skogen og bare følger stien. Underveis får du en fantastisk utsikt nordøstover. Fjorden du ser på bildet her er brakkvann (innsjø og hav møtes) og var en del av det islagte vannet som malmtransporten i Sulitjelma brukte i gamle dager.

 

Fjellene med snø på i starten av videoen er på vei opp mot Sulitjelma og hadde du fløyet over dem hadde du kommet til Sverige. Mot slutten av videoen ser vi sørover mot Saltdalen kommune.

Du kan enten snu ved Høgkrytja og gå tilbake samme vei, eller så kan du følge stien rundt og komme ut på veien som fører deg tilbake til fotballbanen igjen. På veien dit kunne jeg se kveldssolen. Sola gikk ned kl. 22:48 på Fauske nå og dette var ca en time før solnedgang. Om du ser på solskiven, og så fører blikket rett ned, så ser du hvor jeg bor på Fauske. Selve sentrum er helt ute til høyre i bildet. Til venstre skimter vi Forsvarets lyttestasjon, med sine tre store kupler (og noen små). Hemmelige greier, ass.

Oransje kveldssol som ligger like over fjelltoppene og lyser opp himmelen i blått, oransje og hvitt. Solen reflekteres i en fjord som ligger foran et landskap med trær og hus. I midten av bildet ser vi en halvøy som henger fast i landsida.

 

Til sammen ble det 3, 29 km i fint tempo, og jeg ble litt svett og fikk opp pust og puls underveis. Fin start, både etter sykdom og på årets Ti på topp-sesong!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Gå til toppen