Den lille festivalen med de store navnene

Musikk
Trommeslager dundrer løs på trommer på senen, så det halvlange lyse håret hans flagrer.

Marius Neset spiller intenst på saksofon. Han har munnen halvveis åpen og lener seg framover så raskt at håret løfter seg fra hodet hans.

En historie om Hemnesjazz, Van Morrison, stjerner, døvhet og en spøkelsesdame.

Selv jeg som har bodd i Nordland i store deler av livet, har aldri vært på Hemnesberget. Jeg har hørt om plassen, antagelig fordi det en gang i tiden var en viktig fergeplass for å komme seg fram på kystriksveien. Men etter at de undersjøiske tunnelene kom er det tydelig at bygda, med ca 1500 innbyggere, har sakte, men sikkert, svunnet hen. Tomme butikkvinduer, nedlagte fabrikker og jobbpendling for innbyggerne til nærmeste by, Mo i Rana.

Ikke som alle andre

Og hit legger man en jazzfestival, som har vært arrangert siden 1996? Tja, hvorfor ikke? Det er idyllisk innerst inne i fjorden hvor Hemnesberget ligger. Mang har sommerhus her, og på småbåt- og gjestehavna ligger det mange båter. Og når man ser på en del av artistene som har opptrådt her opp gjennom årene finner vi ikke hvemsomhelster.

Festivalen har hatt som filosofi å gjøre bookinger som ikke absolutt alle andre festivaler gjør. Og de har også hatt en vane med å booke artister som senere har blitt kjempestore, ikke bare nasjonalt, men også internasjonalt. Disse kommer gjerne tilbake til Hemnesberget etter at karrieren har tatt av, rett og slett fordi de liker seg der. Noen navn som kan nevnes: Bjørn Alterhaug, Silje Nergaard, Farmers Market, Tango Consertino, Urban Connection. Motif, The Real Thing og Marius Neset.

Gi folk det de ikke visste de ville ha

Den lokale Magnar Skreslet har vært primus motor for Hemnesjazz hele veien, og er i dag styreformann. Han er også bookingansvarlig. Takket være sin dyktighet, gode rykte både blant agenter og musikere, er han grunnen til at festivalen har kunnet gjøre ting som å få for eksempel Hiromi Uehara’s Sonicbloom til Norge, hvor hun holdt sine første konserter noensinne. For sin innsats fikk han i år Norsk jazzforums Frivillighetens pris.

Kari Bremnes står tett inntil mikrofonen og synger, mens øynene ser skrått mot fotografen.

Fele og vitser

Festivalen åpnet i Hemnes kirke kl. 18 torsdag kveld, med Dr. Larsen. Og akkurat denne konserten viser det unike med Hemnesjazz. Ikke bare er flere av musikerne fra området, de er også i stjernesjiktet i musikk-Norge.

Ove Larsen, fra Korgen i Hemnes, er ikke bare musiker, felespiller og humorist: Han er også pensjonert musikkprofessor fra Nord universitet og har doktorgrad i både nordnorsk folkemusikk og i Drevjapolsens estetikk, intet mindre. Og med seg i bandet har han ingen ringere enn gitarist Børge Petersen-Øverleir, som har spilt på så mange norske artisters plater at det ville gå raskere å nevne hvem han IKKE har spilt med. Børge har også vært fast gitarist for Kari Bremnes i hennes band, samt for Halvdan Sivertsen, over flere år. Om du ser Beat for Beat på NRK1 er han i bandet der også.

Dr. Larsen har tatt tak i folkemusikktradisjoner fra Helgeland. Sammen med Ole Rabliås og Bodvar D. Moe har de gitt denne musikken ny innkledning, uten at den mister særpreget den har i sin originale form. Konserten var overraskende underholdende. Ikke bare var musikken fin, Larsen selv er den fødte underholder og krydret med morsomme historier underveis i konserten. Jazzen i konserten fikk vi da trommeslager Rune Mathisen begynte å improvisere og gå løs på trommene sine med både kjøkkenvisp, hammer, sag og manuell drill. Jazz-perkusjonist Han Bennink ville vært stolt! Bennink er en fyr som forøvrig ville vært et funn å booke til Hemnesjazz, forresten.

Les hele artikkelen på Musikknyheter.no!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Gå til toppen