Hei, folkens. Jeg forlater Facebook. Og ja, jeg vet at Facebook ikke er en flyplass hvor man MÅ annonsere sin avgang, men jeg skriver dette av to årsaker.
- Jeg vil ikke miste kontakten med de fleste av dere her, så etter punkt to får du vite hvor du kan holde kontakten med meg, om du har lyst. For eksempel om du liker bildene mine og det jeg skriver og publiserer. Eller kanskje du til og med liker meg? Om du ikke vil lese punkt to kan du bare gå ned til der det står HOLDE KONTAKTEN for å få vite mer.
- Jeg vil gjerne forklare hvorfor jeg forlater Facebook, og kanskje få enda flere til å ta denne avgjørelsen. Jo flere vi er som forlater dette synkende skipet, jo bedre. For personlig kan jeg ikke lenger være med å støtte et sosialt medium som:
- Selger alt de har av opplysninger om oss og skalter og valter med det som de vil. De blir også tatt i løgn om hva de gjør med datene våre, og jeg stoler ikke ett sekund på at dataene er sikre hos Meta. Det har de vist mange ganger at den ikke er.
- Aktivt påvirker valg og avstemminger, slik det flere ganger har blitt avslørt at de gjør.
- Har en eier som aktivt motarbeider demokratiet og driver intens påvirkning av politikere, slik at han kan fortsette å tjene milliarder på å gjøre oss avhengige av løgn, falske nyheter og det verset menneskets natur kan by på. Disse milliardene tjener han uten å betale skatt, for det har han og de andre tek-milliardærene som eier verden sørget for, så klart. Nerdenes hevn, indeed.
- Har en eier som vet at det de gjør er sterkt avhengighetsskapende, men akkurat som tobakksfabrikantene har de skjult at de har forsket på hvordan de skal gjøre folk mest mulig avhengige, for så å benekte at det er det de gjør. Rettsaken i USA nylig fikk dokumentert dette godt.
- Sensurerer folk som poster ting Zuckerberg og diktatorene hans støtter ikke liker.
- Bare stenger ned kontoer, uten forvarsel og uten ankemuligheter.
- Er fullstendig klar over at folk blir grovt utnyttet i falske reklamer, uten at de løfter en finger for å stoppe det. De tjener jo penger på det, må vite.
- Sprer falske nyheter med vitende og vilje, for det gjør at kranglingen på Facebook fortsetter, og dermed kan de få vekk oppmerksomheten fra det som egentlig foregår i verden, og samtidig skjule sin egentlige agenda. Som er mer makt og penger til seg selv.
- Får færre og færre hyggelige postinger og delinger. For de som poster mest kommentarer nå for tiden er de som sprer hat, rasisme, konspiratorisk svada og som forsøker å gjemme sin egentlige politiske agenda bak meldinger som «tenk på barna!» og «tenk på vanlige folks sikkerhet!»
- Har blitt totalt ubrukelig til å promotere forretninger og sitt eget arbeid. Selv ikke når du betaler får du noe særlig uttelling lenger, for Facebook straffer de som lenker UT av Facebook.
Kort sagt: Facebook har blitt det totalt motsatte av det det burde ha vært. Det har blitt en kloakk av negativitet.
Jeg har planlagt dette lenge, men hadde ikke tenkt å forlate før sommeren. Men i dag ble begeret nådd: Rasismen mørkhudede mennesker som har bunad på seg får slengt i trynet, samt politikere som bryter rettsprinsipper og demokratiske spilleregler og henger folk som er mistenkt i strafferettslige saker ut i rene vigilantestil gjorde at jeg tok avgjørelsen i helgen.
Jeg har postet denne på Facebook og lar den stå en stund, så håper jeg at så mange som mulig leser den, før jeg sletter kontoen min.
FOR HUSK: Verden er IKKE slik den ser ut på sosiale medier. På grunn av algoritmene får du inntrykket av at rasismen, homohatet, islamhatet, anti-vaksinefolkene og konspiratorikerne er mange flere enn de er. Faktum er at det er stikk motsatt, folk var mye verre på dette før. MEN: Vi hadde ikke sosiale medier da. Disse folkene har nå fått en stemme. Og den bruker de med å rope og lage bråk, slik at du får inntrykk av at de er flere enn de er. Synes du verden er hard og mørk, så anbefaler jeg å gjøre som jeg! Forlat dette makkverket av en tjeneste.
HOLDE KONTAKTEN:
Jeg vil gjerne fortsatt holde kontakten med deg. Her er hvordan du kan gjøre det.
- Du finner meg på Hudd, den norske Facebook-konkurrenten. Flere av oss som har flyktet fra Facebook er å finne der, og stemningen er mye bedre, samt at du ikke blir påtvunget en masse ting du aldri har valgt å følge selv.
- Du kan følge bloggen min her, hvor jeg hvor jeg poster både artikler, bilder og artige innslag om ting jeg holder på med.
- Jeg er på det sosiale mediumet Bluesky som @hognebp.bsky.social hvor vi som har flyktet fra Twitter har samlet oss. Der kan man fortsatt diskutere relativt sivilisert.
- Du kan følge fotoalbumet mitt på Flickr.
- Jeg bruker Signal som chatte-tjeneste. Der legges ikke noe data på noen servere, og all kommunikasjon er kryptert mellom deg og den du chatter med.
- Du kan sende meg epost på hbp at elfworld dot org.
Håper å se noen av dere på noen av de tjenestene. Jeg har nå vært akkurat 20 år på Facebook. Det er en tid for alt, og denne tiden er over (så håper jeg ikke at jeg blir en av de mange som er tilbake om seks måneder med halen mellom beina 😃 )
