Jeg er glad for at livet kan by på slik musikk som dette.
«En symfoni av intens musikk, animasjoner, lysshow og en klokkeklar lydmiks. Når man har med seg veteranen Ståle Storløkken på keyboards og elektroniske duppeditter og den fortsatt stigende (og snart stor) stjernen Ole Mofjell på trommer og perkusjon, skal det en del til før det blir dårlig.»
Det var det jeg skrev om Weejuns da den forutnevnte trioen presenterte denne musikken, som de har laget sammen, på Ad Lib Jazzklubb i Bodø i fjor. Jeg så det senere på nytt på Moldejazz i år, og det var en like fin opplevelse. Albumet har blitt til ved å sette sammen opptak fra to konserter i Oslo og Stavanger i september i fjor, samt en konsert i Oslo i april samme år.
Konkret hvor mye materialet har endret seg over de to konsertene jeg så dem gjøre, sammenlignet med det som er på albumet, er dessverre tapt i mitt tåkete sinn. Men jeg drar kjensel på svært mye, ikke minst når jeg også leser gjennom konsertanmeldelsen min. Go at your peril begynner akkurat så forsiktig som jeg husker, men bygger seg å sakte men sikkert opp til et aldeles herlig stykke hvor Hedvig briljerer som gitarist, samtidig som Ole Mofjell høres ut som han har et kontrollert anfall på trommene. Hvis du ikke er totalt solgt når 6 minutters-merket passeres og det riffet kommer kan vi dessverre ikke være venner. Vi snakker Mahavishnu Orchestra møter japanske Boris her (ikke drone-Boris, men den andre utgaven av dem).
På Come Monday leker Ståle Storløkken seg med keyboard og synth-lyder, mens Ole krydrer med all slags mulig og umulig perkusjon. Jeg mener også å huske at Hedvig på dette tidspunktet lagde rare lyder med gitaren sin. Resultatet er en merkelig blanding av Beaubourg-skiva til Vangelis og Van der Graaf Generator. Det hele kulminerer i et aldeles nydelig ambient parti mot slutten.
Les hele anmeldelsen hos Musikknyheter.no!