Jarre er antinostalgiker. Selv når han ser seg tilbake ser han framover.
Jean-Michel Jarre har store deler av karrieren vært foran de fleste andre. I tillegg til å se evig ung ut har han alltid vært solid oppdatert på hva som foregår, både i populærkultur, avantgarde-verden, i media og innenfor teknologiske framskritt. Han var blant de første som lagde elektronisk musikk, han inspirerte rave-parties, la grunnlaget for de visuelle showene som selv DJs turnerer med i dag og brukte synther, sequencere og samplere på en måte som inspirerte en hel generasjon musikere som kom etter ham.
Med Oxymore viser han at fortsatt ikke står stille. I tillegg til selve musikken har Jarre laget en virtuell verden som man kun kan komme inn i ved hjelp av VR-briller og som er en del av dette prosjektet. Han holdt allerede nyttårsaften 2019 en konsert i en virtuell utgave av Notre Dame, og har senere gjentatt gjort andre VR-konserter. Han skal holde noen av dem i forbindelse med albumutgivelsen også.
Men selv om han aldri står stille, går han med Oxymore tilbake til røttene og musique concrete. Innenfor denne skolen lager man musikk ved hjelp av opptak fra lyden av objekter som ikke er instrumenter. Det være seg å skru seg gjennom frekvensbølgene på en FM-radio, ta opp lyder fra gata, denge løs på maskiner og utstyr og ta det opp eller sample fra annen kunst og musikk. Dette setter man så sammen til lydskulpturer som kan utgjøre musikk.
Les hele anmeldelsen hos Musikknyheter!