Franskmannen vil være kulthelt, men lykkes bare delvis.
Det er jaggu meg over 11 år siden jeg skrev min aller første anmeldelse for Musikknyheter. Og det var om M83 sitt fenomenale album Hurry Up We’re Dreaming. Dette var Anthony Gonzales sjette album og med verdenshiten Hurry Up, We’re Dreaming så det lenge ut til at dette var albumet som Gonzales aldri klarte å komme ut av skyggen fra.
Gonzalez, som startet som en esoterisk Paris-basert elektronisk produsent, ble drevet av suksessen til platen fra 2011 til et mainstream publikum han aldri var helt forberedt på. De påfølgende 12 årene har vært litt av en kurskorrigering: Han ga endelig ut den rotete og utydelige oppfølgeren Junk i 2016. Etter det lagde han flere album, uten å sette fyr på hitlistene på samme måte, og lagde musikk med Jean-Michel Jarre og komponerte musikk til Tom Cruise-filmen Oblivion, som Susanne Sundfør sang på.
Nå er hans niende studioalbum Fantasy klart. Ting tyder på at han kan ha gjort en bevisst snuoperasjon bort fra kommersialisme. Likevel er musikken her sukkersøt, drømmeaktig og svært innbydende. Inspirert av 80-tallets shoegaze, som han vokste opp med, mikser han inn musikk som kunne vært brukt i film og videospill. Fantasy inneholder en stor og sprudlende verden av lyd, som er designet slik at den skal føles så imponerende som mulig.
Les hele anmeldelsen på Musikknyheter.