Når ble disse svenskene så store i Norge?

Musikk
En duo på en scene bak miksepult, med lys og lasershow bak og over seg. Vi ser publkum foran dem.

Publikum på Carbon Based Lifeforms lørdag kveld på Vulkan Arena i Oslo må ha vært en drøm for enhver person som jobber med mangfold og integrering.

Aldersspredningen var fra 18 til oppi 60-årene. Det var freakere, gothere, streitinger, hippier, noen som så ut som de kom fra hare krishna-bevegelsen, punkere, rockere, elektronika-fans, hvitinger, melatoninrike, folk fra østligere strøk, transer, homofile og streitinger, som meg selv (om enn veldig nerdete).

Felles for oss alle var at vi var i en komisk bra stemning gjennom hele opplevelsen da den svenske elektronikaduoen trollbandt oss med musikken og lysshowet sitt. De kom på scenen, med hver sin øl i hånden som de brukte til å utbringe en skål til publikum, som om de var et ti på dusinet-rockeband. De gikk rett på bak mikserne, keyboardene og nettbrettene sine og bygget etter hvert opp konserten fra å starte neddempet, til å bli noe som gjorde at de 900 som var der var tett omslynget og bevegde seg uhemmet i takt med de suggerene rytmene. Det var som rave-parties i studietiden, bare langt mer lavmælt. Og finere.

Jeg kan ikke tenke meg til at det noensinne blir bråk på en CBL-konsert. Til det er publikum for lykkelige og salige. Jazztobakken som lå som en eim over hele lokalet store deler av konserten hjalp kanskje litt på, men det meste av æren skal Johannes Hedberg and Daniel Vadestrid ha.

Les hele anmeldelsen på Musikknyheter.no.

Gå til toppen