Så var det min tur nesten å bli lurt av phising via e-post. Jeg våknet heldigvis i siste liten, men denne var skikkelig skummel og kostet meg nesten 25 000!
Shaitolainen! Kredittkortet mitt går ut denne måneden så jeg fikk nytt her om dagen. I dag mottok jeg epost fra webhotellet hvor jeg har web-sidene mine om at jeg måtte legge inn nye kredittkortopplysninger siden mitt gamle kredittkort har gått ut. Jeg følger lenken fra e-posten og kommer inn på en side klin lik web-hotellet mitt sine sider. Så da legger jeg inn kredittkortopplysningene i skjemaet som kommer opp.
Etter å ha gjort det kommer det opp skjermbilde om at jeg må bekrefte koden jeg får på SMS. Etter en god stund kommer det SMS fra Santander med bekreftelseskode. Men ved siden av bekreftelseskoden står det at jeg er i ferd med å betale EUR 2381,00 til Capitalix. Og jeg bare. HVA FAEN?!?!?
Så da sjekker jeg lenken jeg fulgte fra e-posten og ser at det er til en adresse maskert til å ligne på web-hotellet mitt sin. Kombinasjonen av at at jeg ventet på en slik e-post, at kortet mitt faktisk går ut i februar og at web-siden jeg kom inn på var kliss lik web-hotellet mitt sin gjorde at de fankern meg nesten klarte å lure meg. Og hadde det ikke vært tofaktorautentisering på kredittkortet mitt ville jeg vært 25 000 NOK fattigere nå. Men siden jeg ikke skrev inn SMS-koden ble ikke kortet belastet.
Kredittkortet mitt er nå sperret, brukernavn og passord på web-hotell er endret. Jeg skjemmes over at jeg lot meg lure, samtidig er jeg lettet opp i all skammen jeg føler over at pengene mine er sikret.
Jeg skjønner utmerket godt at folk som har mindre teknisk peiling enn meg lar seg lure. Fy faen! Måtte de involverte dø av byllepest og magesjau!
Så selv onkel Hogne kan nesten gå i baret. Men tenk på dette: De visste hvilket web-hotell jeg har. De visste at kredittkortet mitt var i ferd med å gå ut. De hadde e-postadressen min. Og de klarte også å skrive andre opplysninger om meg både i mailen og web-siden jeg kom inn på. Og så lurer folk på hvorfor jeg er paranoid når det kommer til personvern. Nå kan det også hende at de sender ut tusenvis av slike e-poster hver dag, og bare hadde flaks med at alle disse faktorene slo inn samtidig med meg (kredittkort utgått, riktig webhotell osv)
Så noen gode råd til slutt:
– Sjekk ALLTID, ALLTID, A-L-L-T-I-D lenker i e-poster, uansett om det ser ut til at det er fra noen du har et kundeforhold til, noen du har bestilt noe fra, noen du venter på e-post fra eller lignende. Holde musepekeren over lenken i e-posten, og ser adressen mistenkelig ut, IKKE klikk.
– Har du mistanke om at det er svindel, send melding til spupport/kundeservice hos dem de utgir seg for å være
– Sørg for at du ar tofaktorautentisering på alle dine kontoer på sosiale medier
– Aldri bruk annet enn Bank-id-appen
– Sett regionssperre på kortet ditt utenfor Norge (men husk å slå den av når du reiser utenlands)
– Ikke bli for trist om du går i baret. I en stresset hverdag er det lett å gjøre.
Koz og klemz!