Han skrev hits på do, lærte Steven Seagal og spille Hendrix-låter på gitar og jobbet på 13 Jerry Bruckheimer-filmer. Nå gir han ut vokalt soloalbum. Det er 34 år siden sist.
Mannen som får æren for å ha skapt lyden av 80-tallet, Trevor Horn, fikk god hjelp av en annen Trevor. Nemlig Trevor Rabin. Dette ble gjort via en sang Trevor Horn fortsatt mener er den beste låten han noensinne har vært involvert i. Megahiten Owner of a Lonely Heart gikk til topps på Billboard-listene i 1984. Den var skrevet av Rabin og ble jobbet med i over ett år i studio før Horn var fornøyd.
Fra Cinema til Yes til kino
Albumet låten er hentet fra, 90125, solgte åtte millioner på verdensbasis. Tre av dem i USA alene. Det ble også Yes’ mestselgende album i hele karrieren deres. Trevor Rabin hadde nemlig slått seg sammen med Yes-grunnlegger og bassist Chris Squire, Yes-trommeslager Alan White og den originale Yes-keyboardisten Tony Kaye (som sluttet i bandet i 1971) og dannet en ny gruppe, kalt Cinema. Da den originale Yes-vokalisten Jon Anderson ble med i bandet rett før albumet var ferdig, var det ingen vei tilbake. Yes, som ble oppløst i 1981, var tilbake, med denne nye, unge og kjekke gitaristen, som også var hovedlåtskriver.
Rabin ble av visse kretser av Yes-fans i mange år beskyldt for å ha ødelagt bandet. Det han i realiteten gjorde var å redde Yes, som mest sannsynlig ikke ville eksistert i dag dersom han ikke hadde kommet med i gruppa. Og med årene har flere og flere innsett dette.
Rabin er en ekstremt dyktig musiker og låtskriver. Ikke bare er han en glitrende gitarist, keyboardist, bassist og en solid vokalist. Han kan også arrangere og skrive partiturer og er minst like progressiv som mange andre progband.
I tillegg har han skrevet filmmusikk for Hollywood siden 1995 (Armaggedon, Deep Blue Sea, Con Air, Gone in 60 Seconds, National Treasure, Snakes on Plane og mange flere). Det har gjort at han har hatt lite tid til å lage nye soloalbum. Før han begynte i Yes hadde han gitt ut fire, og han ga ut sitt siste vokalsoloalbum i 1989. I 2012 ga han ut det instrumentale jazzalbumet Jacaranda.
Nå er det imidlertid full vokal igjen, og Rio (oppkalt etter barnebarnet) er et ekte soloalbum, hvor han har gjort nesten alt selv, inkludert coveret. Lou Molino, Vinnie Colaiuta og Rabins sønn Ryan Rabin er på trommer og perkusjon, mens Dante Marchi og Liz Constantine gjør bakgrunnsvokal. Og for en fin plate det har blitt.
Sushi og jam
Det var en regntung tirsdag kveld i Nord-Norge da jeg, via Teams, tok kontakt med Trevor, for å snakke om det nye albumet. Han satt i hjemmet sitt i LA. Hans første kommentar var om bakgrunnsbildet mitt som jeg tok på en strand ikke langt fra der jeg bor, nord for polarsirkelen. Det er et fint skue hvor jeg fikk et hat-trick med nordlys, fullmåne og solnedgang.
– Det er ingen tvil om at du bor i Nord-Norge, sier han.
– Det ser utrolig ut!
– Det er en god start fordi jeg skulle spørre deg om Norge. Du har bånd hit, har du ikke?
– Svogeren og barna hans bor der. Og jeg kjenner Oslo ganske godt og har spilt der flere ganger. Jeg elsker byen. Spesielt den isen du kan kjøpe på steder langs veiene. Det er den beste iskremen som finnes.
– Et annet sammentreff er at jeg i dag tilfeldig møtte en gammel venn av meg fra videregående. Og da han dro, sa han «åh. Jeg har forresten fortsatt din VHS-kopi av 9012Live», konsertvideoen dere laget fra Yes-turneen i 1984 – 1985.
– Å, det er morsomt.
Les hele intervjuet på Musikknyheter.no!