Rick Wakeman, kjent fra progrockens gullalder og som mangeårig keyboardist i Yes, gjestet Sentrum Scene med det som ble annonsert som hans aller siste solokonsert.
Det ble en kveld preget av virtuositet, varme og vilter britisk humor – og en påminnelse om hvorfor Wakeman fortsatt regnes som en av verdens fremste keyboardister.
Konserten åpnet med Jane Seymour fra debutalbumet The Six Wives of Henry VIII, og allerede fra første tone var det tydelig at 75-åringen fortsatt har teknikken og uttrykket i behold. De halsbrekkende soloene fra Yes-tiden er riktignok borte, men det han leverer er fortsatt både intrikat og imponerende.
I motsetning fra før, da Wakeman var den som innførte det at en keyboardist skulle stå omringet av et arsenal av keyboards, var scenene denne kvelden enkelt rigget: To keyboards på høyre side og et flygel på venstre. Mellom låtene vandret Wakeman frem og tilbake mellom disse to oppsettene, og delte anekdoter og vitser med publikum. Wakemans konserter kan til tider være som et standup-show. Fyren er verdt sitt egen sitcom når han setter i gang og hans deltakelse i BBCs Grumpy Old Men har nok vært med på å gi ham den renessansen han har hatt.